چای سبز

خواص چای سبز و مضرات آن

چای سبز به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارد ممکن است از شما در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، پوکی استخوان و دیابت نوع ۲ محافظت کند. درباره خواص و مضرات چای سبز بیشتر بدانید.

هزاران سال است که مردم چین و ژاپن چای سبز را به دلیل طعم، تسکین دهندگی و فواید درمانی آن مصرف میکنند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است از ما در برابر بیماری های قلبی محافظت کند، به بهبود دیابت نوع 2 کمک کند و حتی از سلامت استخوان ها حمایت کند.
در حالی که چای سبز از همان برگ های گیاه چای سیاه تهیه می شود، برگ های چای سبز تخمیر نمی شوند. این عمل نه تنها رنگ سبز چای را حفظ می کند، بلکه محتوای آنتی اکسیدانی آن را نیز افزایش می دهد، که ممکن است دلیل سالم بودن این نوع چای باشد.

در اینجا مروری بر فواید و خطرات چای سبز برای سلامتی و همچنین نکاتی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی شما آورده شده است.

خواص چای سبز

نوشیدن منظم چای سبز ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری های مزمن و بهبود برخی دیگر کمک کند. تاکنون، تحقیقات نشان داده است که چای سبز:

  • استرس را تسکین میدهد
  • آرامش را به شما القا میکند
  • اضطراب ناشی از مصرف کافئین را خنثی میکند

بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 در مجله Pharmacognosy منتشر شد، چای سبز به طور خاص دارای بالاترین غلظت تیانین در مقایسه با سایر انواع چای مانند چای اولانگ، سیاه و سفید است.
یک بررسی در سال 2020 که در Plant Foods for Human Nutrition منتشر شد نشان داد که مصرف روزانه 200 تا 400 میلی گرم مکمل تیانین باعث کاهش استرس و اضطراب در افرادی می شود که در معرض شرایط استرس زا قرار دارند.
مطالعه دیگری که در سال 2019 در Nutrients منتشر شد، روی 30 نفر که هیچ بیماری روانی عمده ای نداشتند، نشان داد که افرادی که 200 میلی گرم در روز تیانین به مدت چهار هفته مصرف کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند، بهبود بیشتری در افسردگی، اضطراب و خواب داشتند.
در حالی که هر دوی این مطالعات فواید بالقوه تیانین را برای سلامت روان نشان می‌دهند، مقدار تیانینی که در آنها استفاده شده بسیار بیشتر از مقداری است که در یک یا دو فنجان چای سبز پیدا می‌کنید.

ممکن است حافظه را تقویت کند

تحقیقات همچنین نشان داده است که چای سبز به لطف تیانین موجود در خود می تواند حافظه را بهبود بخشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 که در Psychopharmacology روی ۱۲ داوطلب سالم منتشر شد، نشان داد که عصاره چای سبز حافظه فعال افراد را بهبود می بخشد – نوعی حافظه کوتاه مدت که برای برنامه ریزی، درک، استدلال و حل مسئله مهم است.
به بیماران یک نوشیدنی مبتنی بر شیر داده شد که حاوی 27.5 میلی گرم عصاره چای سبز یا دارونما بود. آنها سپس وظایف خاصی را انجام دادند در حالی که MRI فعالیت مغز آنها را ردیابی می کرد. آنهایی که عصاره چای سبز مصرف کردند، ارتباط مغزی بیشتری را مشاهده کردند – به عنوان اینکه نواحی مختلف مغز با هم به خوبی کار می کنند – و همچنین حافظه کاری و عملکرد بهبود یافته است.
از آنجایی که این مطالعه روی تعداد کمی از بیماران انجام شده است، نتایج آن قطعیت کمتری دارد است. تحقیقات بیشتری برای بررسی بیشتر چگونگی تأثیر چای سبز بر حافظه مورد نیاز است.

محافظت در برابر بیماری های عصبی

برخی تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز می تواند برخی بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را بهبود دهد. بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2019 که در Molecules منتشر شد، این احتمالاً به دلیل غلظت بالای ترکیبات قدرتمند چای سبز به نام آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب هایی که در طول زمان منجر به بیماری های عصبی می شود، دفاع می کنند.
یک مطالعه در سال 2022 که در Frontiers in Nutrition منتشر شد، نشان داد که از 1545 فرد مسن در چین با عملکرد مغز سالم در به مدت یک سال که به طور معمول چای – از جمله چای سبز – می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، زوال شناختی کمتری داشتند. این امر حتی پس از اینکه محققان عواملی مانند تحصیلات، سیگار کشیدن و ورزش را نیز لحاظ کردند صادق بود.
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، زوال شناختی یکی از اولین علائم قابل توجه آلزایمر و مربوط به زوال عقل است. زوال شناختی به موارد بدتر مثل گیجی مکرر و یا از دست دادن حافظه اشاره دارد.

می تواند کلسترول را کاهش دهد

طبق آمار CDC، حدود 38 درصد از بزرگسالان آمریکایی سطح کلسترول بالایی دارند که خطر حمله قلبی و سکته مغزی آنان را افزایش می دهد. پس خبر خوب چیست؟ چای سبز ممکن است به آنها کمک کند.
یک تحقیق در سال 2020 از میان ۳۱ مطالعه منتشر شده در Nutrition Journal نشان داد که مصرف چای سبز با سطوح پایین تر کلسترول تام و LDL (معروف به کلسترول بد) مرتبط است.

ممکن است فشار خون را کاهش دهد

علاوه بر کاهش سطح کلسترول، چای سبز ممکن است با کاهش فشار خون از سلامت قلب محافظت کند. یک تحقیق در سال 2020 بر روی 1697 نفر نشان داد که نوشیدن چای سبز به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می دهد، به ویژه در افرادی که فشار خون بالا دارند و بیشترین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارند.
این نکته بسیار مهمی است زیرا طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی، نزدیک به 50 درصد موارد بیماری قلبی و 60 درصد سکته‌های مغزی به دلیل فشار خون بالا است. اگر فشار خون بالا درمان نشود، می تواند منجر به نارسایی کلیه نیز بشود.

بر اساس همان تحقیق سال 2020 که در بالا ذکر شد، توانایی چای سبز در کاهش فشار خون ممکن است به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن باشد. این آنتی اکسیدان ها التهاب ها را کاهش می دهند و رگ های خونی را گشاد می کنند تا خون راحت تر جریان یابد.
با این حال، بسیاری از مطالعات ارزیابی شده در تحقیق فقط بین سه تا شانزده هفته به طول انجامید، به این معنی که مشخص نیست نوشیدن چای سبز برای مدت طولانی‌تر ممکن است فشار خون را بهبود بخشد یا نه.

 از سکته جلوگیری میکند

بر اساس گزارش CDC، سکته همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی بزرگسالان در ایالات متحده است. نوشیدن چای سبز ممکن است یکی از راه های کمک به جلوگیری از خطر سکته مغزی باشد.
به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، عادات نوشیدن چای نزدیک به نیم میلیون بزرگسال چینی را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که مصرف چای – به ویژه چای سبز – با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است. در واقع، هرچه افراد چای سبز بیشتری بنوشند، خطر سکته مغزی کمتر می‌شود.

از سلامت استخوان ها محافظت می کند

چای سبز همچنین ممکن است از کاهش توده های استخوانی جلوگیری کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2022 که در Nutrients منتشر شد، نشان داد که از بین تقریباً 6500 زن کره ای یائسه، کسانی که در سال گذشته هیچ چای سبز مصرف نکرده اند یا کمتر از یک فنجان در روز مصرف کرده اند، در مقایسه با کسانی که سه بار در روز چای سبز می‌نوشیدند، به احتمال زیاد توده استخوانی در ستون فقرات یا ران خود را از دست داده اند.

طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی، کاهش توده استخوانی خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد، بیماری که استخوان ها را شکننده تر می کند و می تواند منجر به شکستگی لگن، ستون فقرات یا مچ دست شود. به ویژه زنان یائسه در معرض خطر بیشتر ابتلا به پوکی استخوان هستند.
یک تحقیق در سال 2017 منتشر شده در Medicine به این نتیجه رسید که مصرف چای با کاهش خطر پوکی استخوان مرتبط است، احتمالاً به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های آن که به جلوگیری از تحلیل استخوان و تقویت استخوان سازی کمک می کند.

به پیشگیری و بهبود دیابت نوع ۲ کمک می کند

بر اساس بررسی سال 2019، مصرف چای – از جمله چای سبز – ممکن است راهی موثر برای پیشگیری و بهبود دیابت نوع ۲ باشد. این بررسی نشان داد که آنتی اکسیدان های چای سبز، به ویژه، می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند.
مقاومت به انسولین زمانی رخ می دهد که سلول ها نسبت به هورمون انسولین که به سلول ها کمک می کند قند خون را به انرژی تبدیل کنند، حساسیت کمتری دارند. که به گفته CDC، این یکی از عوامل خطرناک اصلی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

طول عمر را افزایش میدهد

بر اساس تحقیقات سال 2020 که در مجله اروپایی قلب و عروق منتشر شده است، نوشیدن چای، از جمله چای سبز، با زندگی طولانی تر و سالم تر همراه است.
در این مطالعه ۱۰۰٫۹۰۲ شرکت کننده در چین بدون سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا سرطان به مدت بیش از هفت سال مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان به دو صورت زیر گروه بندی شدند:

  • افرادی که معمولاً چای می نوشند، به این معنی که سه بار یا بیشتر در هفته چای می نوشند.
  • افرادی که عادت به نوشیدن چای ندارند، یعنی کمتر از سه بار در هفته چای مصرف می‌کنند.

در مقایسه با کسانی که چای نمی‌نوشند، کسانی که سه بار یا بیشتر در هفته چای می نوشند، مرگ و میر کمتری ناشی از همه علل دارند. طبق گفته انجمن قلب آمریکا (AHA) مصرف چای سبز همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک را کاهش دادند، مانند زمانی که پلاک در رگ های خونی ایجاد می شود و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.
مصرف چای سبز به ویژه با خطر کمتر مرگ به هر دلیلی به جز بیماری های قلبی عروقی همراه بود. محققان بر این باورند که این احتمالاً به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز است که از سلول ها در برابر آسیب ها محافظت می کند.

ارزش غذایی چای سبز

چای سبز منبع قابل توجهی از کالری، ویتامین یا مواد معدنی در هر فنجان نیست. طبق آمار USDA، هشت اونس (۲۲۰ میلیلیتر) دم کرده آن  حاوی:

  • کالری: 2.45
  • چربی: 0 گرم
  • سدیم: 2.45 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • پروتئین: 0.5 گرم

طبق یک بررسی مربوط به سال 2022، چای همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مختلف و مقادیر کمی از 27 ماده معدنی است. بعضی این موارد عبارتند از:

  • پتاسیم، که به هیدراته نگه داشتن شما کمک می کند.
  • منیزیم که به کنترل قند خون کمک می کند.
  • سلنیوم، که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند.

در حالی که مقادیر بسیار کمی هستند، بسته به کل مصرف روزانه چای سبز شما می توانند بیشتر باشند.

خطرات مصرف

طبق گفته NCCIH، یکی از بخش‌های مؤسسه ملی سلامت (NIH)، مصرف تا هشت فنجان چای سبز در روز بی‌خطر است. اما این سازمان هشدار می دهد که دوزهای بالا ممکن است با برخی داروها، مانند داروهای فشار خون یا قلبی تداخل داشته باشند. برخی مشکلات کبدی نادر نیز بامصرف فرآورده های چای، مثل عصاره چای سبز که به شکل قرص مصرف می شود، مرتبط است.

نکاتی در مورد مصرف چای سبز

چه چای سبز خود را گرم یا چه سرد میل می‌کنید، چند را باید به خاطر داشته باشید:

  • چای سبز بدون کافئین طبیعی بخرید.
    یک فنجان چای سبز حاوی 28 گرم کافئین در هر کلینیک مایو است. برای کسانی که به کافئین حساس هستند، این ممکن است باعث اضطراب، ضربان قلب سریع و عصبانیت شود. توجه داشته باشید که حذف کافئین ممکن است محتوای آنتی اکسیدانی را کاهش دهد، اما تحقیقات متفاوت است.
  • مراقب میزان شیرین کننده خود باشید. اگر شکر، عسل یا شیرین کننده دیگری را به چای خود اضافه می کنید، به یاد داشته باشید که انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند زنان بیش از شش قاشق چایخوری و مردان بیش از 9 قاشق چایخوری شکر در روز مصرف نکنند. مصرف بیش از حد قند می تواند به افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی منجر شود.
  • خلاق باشید.
    در حالی که چای سبز را می توان به تنهایی نوشید، می توانید از آن در اسموتی ها و بلغور جو دوسر یا برای جوشاندن برنج و بخارپز کردن سبزیجات استفاده کنید.

جمع بندی

چای سبز یک عنصر اصلی در بسیاری از فرهنگ ها است و ممکن است فواید مهمی برای سلامتی مانند محافظت از مغز، قلب و سلامت استخوان ها داشته باشد. با این حال، می تواند خطراتی برای سلامتی برای کسانی که از داروهای خاص استفاده می کنند یا به کافئین حساسیت دارند، داشته باشد. اگر در حال حاضر چای سبز نمی نوشید و مطمئن نیستید که برای شما مناسب است یا خیر، از متخصص تغذیه خود در مورد اینکه چگونه ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد راهنمایی بخواهید.

منبع : Health Benefits of Green Tea

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان