جوز هندی

جوز هندی دانه پرخاصیت


جوز هندی دانه یا ادویه آسیاب شده چندین گونه از تیره درخت Myristica fragrans است. Myristica fragrans یک درخت همیشه سبز با برگهای تیره است که برای بدست آوردن دو ادویه از میوه آن کشت می شود: جوز هندی از دانه آن و Mac (گرز) از پوشش اطراف دانه. میوه های درخت ابتدا شبیه زردآلو هسته ای داخلش قرار می گیرد. از گرز آن برای مصرف خوراکی استفاده می شود. هسته میوه را با قرار دادن در معرض خورشید خشک می کنند و از آن در گونه های مختلف آشپزی استفاده می کنند. همچنین منبع اصلی اسانس و کره جوز هندی  یا روغن گرز است. این روغن به عنوان چاشنی و برای معطر کردن صابونها و عطرها استفاده می شود. پماد کره جوز هندی به عنوان یک ضد تحریک در درمان روماتیسم کاربرد دارد

تاریخچه جوز هندی

کشور اندونزی تولید کننده اصلی این گیاه و گرز است. طبع آن گرم و خشک و سرشار از ویتامین های A ،C، E، منگنز، پتاسیم، زینک، آهن، فسفر،و .. است. این گیاه به دلیل خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی که دارد در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار می گیرد.دارای رایحه تند و طعم گرم و طعمی گرم و کمی شیرین دارد.از آن برای طعم دادن به بسیاری از محصولات پخته شده، شیرینیها، پودینگ ها، گوشتها، سس ها، سوسیس ها، استفاده می شود. حفره های گوشتی اطراف این دانه منبع گرز ادویه هستند. حدود سال 1600 میلادی به عنوان یک ادویه تجاری گرانقیمت در جهان غرب شناخته شد. این امر موضوع توطئه های هلندی برای بالا نگه داشتن قیمت ها برای بدست آوردن دانه های بارور برای پیوند بود.

جوز هندی

خواص جوز هندی

  • حاوی آنتی اکسیدانهای قوی است، اگرچه اندازه کوچکی دارد اما دانه هایی که از آن گرفته می شود سرشار از ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند. به محافظت در برابر علائم پیری، و بیماریهایی مانند سرطان، بیماری قلبی و کبد کمک می کند.
  • روغن این گیاه در چندین محصول دندانپزشکی استفاده می شود. این ادویه دارای خواص ضد باکتریایی است که به ویژه در برابر پاتوژن های دهانی که باعث بیماری و بوی بد دهان می شوند، موثر بوده است.
  • تحقیقات نشان داده است که مصرف مقدار کمی از این گیاه باعث می شود که خواب راحتی داشته باشید. چه از نظر کیفیت و چه از نظر مدت خواب.
  • خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان بیماریهای مفصلی و عضلانی مفید است. باعث کاهش تورم مفاصل نیز می شود.
  • ممکن است میل جنسی را تقویت کند.
  • یک ادویه همه کاره و خوشمزه است.
  • یک مطالعه نشان داد که این گیاه به عنوان یک ضد افسردگی بالقوه در موش های صحرایی نر عمل می کند و این ادویه به دلیل خواص نیروبخش آن در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

مقدار مصرف

مصرف این گیاه در مقادیر کم بی خطر است. با این حال کمتر از دو قاشق چایخوری یا پنج گرم می تواند برخی از علائم مسمویت را ایجاد کند. در مقادیر بیشتر علائم بدتر شده و و عوارض جدی یا مرگ ممکن است رخ بدهد. موارد مسمومیت با این گیاه عموماً شامل افرادی می شود که سعی می کنند از این ادویه به عنوان یک توهم زا تفریحی استفاده کنند یا کودکان خردسالی که آن را ناآگاهانه مصرف می کنند.

موارد مصرف

یک ماده رایج در بسیاری از غذاها از جمله غذاهای اروپایی و هندی است. می توانید آن را به قهوه، شکلات داغ، چای یا شیر گرم زیاد کنید. برای طعم دادن به سبزیجاتی مانند گل کلم و سیب زمینی هم استفاده می شود. افزودن آن درغذاهای پاییزی مانند کدو تنبل بینظیر می شود. روی بلغور جو دوسر یا سایر غلات صبحانه بپاشید.

سخن پایانی

جوز هندی از ادویه های پرکاربرد در زندگی روزمره است که در تهیه انواع نوشیدنیها و غذاها و ترکیبات سایر ادویه ها به کار می رود. به علاوه در طب سنتی برای درمان بیماریهایی نظیر کنترل فشار خون و کاهش دردهای مفصلی استفاده می شود.  فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف زیاد این ادویه اثرات روانگردانی دارد و به عنوان یک عامل هذیان آور و توهم زا گزارش شده است. به علت خواص مختلف این ادویه فروشگاه ادویه خیاطان خرید این محصول را به شما پیشنهاد می دهد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان