آویشن

آویشن و خواص شگفت انگیزش

تاریخچه

پودر آویشن از یرگهای آویشن ریز آسیاب شده تهیه شده است. این درختچه کوچک و کم رشد با برگهای پیچ خورده اش هزاران سال به  که مورد استفاده قرار می گیرد. از گیاهان معطر همیشه سبز چند ساله ازتیره نعناعیان است.

این گیاه برای چاشنی انواع غذاها به کار میرود. به تنهایی یا در کنار سایر گیاهان رایج مانند رزماری، مرزنجوش ومریم گلی استفاده می شود. برای هر رژیم غذایی مناسب است و به ندرت به عنوان یک آلرژی زا در نظر گرفته می شود. دمنوش آویشن از گیاهی به نام پشمینه (کلکنه) به دست می آید که بسیار خواص دارویی دارد. این گیاه به صورت خودرو در کوهای بخش خاصی از ایران رشد می کند.

شواهدی وجود دارد که مصریان باستان از خواص ضدعفونی کنندگی قوی این گیاه در مراسم مومیایی کردن استفاده می کردند.  آویشن تازه دارای عطر و طعم گیاهی برجسته و غلیظ با علف های تیز، چوب و نت های گلی (مانند اسطوخودوس و رزماری) است. طبع آن نیز گرم و خشک است.

آویشن حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها است که باعث سلامتی می‌شود.  سرشار از ویتامین C برای حمایت از سیسم ایمنی، پتاسیم برای سلولهای سالم و منگنز برای رشد استخوانها و لخته شدن خون است.

avishan-min

خواص بینظیر آویشن

درمان آکنه: اگر از خرید و امتحان داروهای آکنه بدون نسخه و بدون نتیجه خوب خسته شده اید، ممکن است خوش شانس باشید. آویشن به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است. ممکن است آینده ای به عنوان یک عنصر مبارزه با آکنه داشته باشد.

کنترل فشار خون: طبق یک مطالعه تحقیقاتی محققان دریافتند که عصاره این گیاه می تواند ضربان قلب را در موش های مبتلا به فشار خون بالا به طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین توانست کلسترول آنها را کاهش دهد.

درمان سرفه: اسانس آویشن، که از برگ های آن به دست می آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می شود.

در یک مطالعه قدیمی در سال 2006 محققان دریافتند ترکیبی از آویشن و برگ پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می کند. همچنین یک مطالعه در سال 2018 ترکیبی از عصاره آویشن و پامچال را برای کاهش التهاب و مخاط در یک مدل حیوانی نشان داد. اگر احیانا با گلودرد یا سرفه مواجه شدید سعی کنید کمی چای آویشن بنوشید.

چرا از این گیاه پر خاصیت استفاده کنیم؟

خاصیت ضدعفونی کردن: کپک یک آلاینده معمول و بالقوه خطرناک هوا است که می تواند در خانه شما کمین کند. هنگامی که آن را شناسایی کردید، می خواهید اقدامات لازم را برای خلاص شدن از شر آن یک بار برای همیشه انجام دهید. در برخی موارد، روغن آویشن ممکن است پاسخگو باشد. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که آویشن ممکن است در کنترل پوسیدگی کپک خاکستری در میوه گواوا موثر باشد. همچنین این گیاه می‌تواند به عنوان یک ضدعفونی‌کننده در خانه‌هایی که غلظت کم کپک وجود دارد استفاده شود. با این حال، اگر در خانه خود کپک قابل توجهی پیدا کردید، بهتر است یک متخصص برای حذف آن استخدام کنید.

استفاده در آشپزی: این گیاه یک ماده فوق‌العاده است که در غذاهای سراسر جهان، استفاده می‌شود. می توانید از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید یا به پاستا یا برنج اضافه کنید. هنگام تهیه گوشت یا مرغ می توان از برگ های تازه یا شاخه های کامل آن استفاده کرد. ماکارونی و پنیر با قارچ و آویشن یکی از غذاهای مورد علاقه بزرگسالان است.

انواع ویتامینها: دریافت تمام ویتامین های مورد نیاز بدن شما در روز می تواند چالش برانگیز باشد. منبع قابل اعتمادی بیانگر این است که آویشن سرشار از مواد مغذی مفید از جمله:

ویتامین A، ویتامین C، مس، آهن، فیبر و منگنز است. با این حال، این گیاه منبع خوبی از این مواد مغذی نیست، مگر اینکه آن را در مقادیر بیش از حد مصرف کنید. به عنوان مثال، 1 قاشق چای خوری آویشن دارای 1.28 میلی گرم منبع مورد اعتماد ویتامین C است. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، این تنها 1 درصد منبع مورد اعتماد نیاز روزانه شما است.

انواع ویتامینها:

ویتامین A، ویتامین C، مس، آهن، فیبر و منگنز است. با این حال، این گیاه منبع خوبی از این مواد مغذی نیست، مگر اینکه آن را در مقادیر بیش از حد مصرف کنید. به عنوان مثال، 1 قاشق چای خوری آویشن دارای 1.28 میلی گرم منبع مورد اعتماد ویتامین C است. طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، این تنها 1 درصد منبع مورد اعتماد نیاز روزانه شما است.

کلام آخر

آویشن گیاهی همه کاره است که کاربردهای مفیدی دارد. استفاده از آویشن نباید جایگزین مراقبت و درمان پزشکی شود. می تواند آشپزی، سلامتی، پوست و حتی بوی فضای شما را بهبود بخشد. بهتر است این گیاه چند منظوره را به جعبه ابزار خود اضافه کنید. فروشگاه ادویه خیاطان به عنوان معتبرترین فروشگاه اینترنتی خرید ادویه، این محصول را به شما پیشنهاد می دهد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان