نمک های تصفیه نشده و شش خاصیت مهم آنها


نمک هزاران سال است که به عنوان یک طعم دهنده طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. اهمیت استفاده آن آنقدر حیاتی است که قسمتی از زبان ما در طول زمان برای تشخیص شوری تکامل یافته. در عین حال در سالهای اخیر این ماده به عنوان یک ماده مضر مورد هجمه قرار گرفته است.

بایستی گفت که تمام نمک ها یکسان تشکیل نمیشوند و قطعا بین انواع های تصفیه نشده معدنی مانند نمک دریایی و نمک های صنعتی فراوری شده که در طول پروسه تولید مواد مغذی طبیعی خود را از دست میدهند، فرق وجود دارد.

حال آیا نمک دریایی برای شما مفید است؟ آیا نمک دریایی ید دارد؟ بهترین نوع نمک برای سلامتی کدام است؟ در ادامه تمام آنچه باید درمورد این شور مزه باستانی بدانید را خواهید فهمید!

اکثر نمک ها (از جمله نمک های طعام رایج) از دریا یا آب های شور سرچشمه میگیرند، اما تمامی نمک های موجود در بازار اینچنین نیستند. انواع آن که دریایی نیستند عموما از نمک های زیرزمینی تولید میشود که توسط آبهای شور در زیر زمین پشت سر گذاشته شده اند.

نمک دریایی نوعی نمک است که با تبخیر آب شور دریا تولید میشود. تبخیر اصولا یا در فضای باز و با کمک تابش خورشید،‌و یا به صورت صنعتی و سریعتر انجام میشود. بعضی از نمک های ارزشمند تر در بازار به صورت «آرام تبخیر شده» تولید میشوند. وقتی نمکی استفاده میکنید که کمتر فراوری شده، نمکی است که دارای مواد معدنی مفید زیادیست. همچنین دارای طعم طبیعی و بسیار خوشمزه تر برای استفاده در آشپزی و طعم سازی است.

نمک های دریای میتوانند تصفیه شده یا نشده باشند که توصیه میشود از نمک های تصفیه نشده استفاده شود. مصرف نمک های تصفیه شده، به دلیل شسته شدن (از بین رفتن) مواد معدنی هنگام فرآوری، و همچنین احتمال وجود مواد مضر که منجر به مشکلات گوارشی میشوند، توصیه نمیشود.

خواص سلامتی نمک های دریایی

۱.  سرشار از مواد معدنی کمیاب

نمک های دریایی مرغوب معمولا تا ۶۰ نوع ماده معدنی کمیاب دارند که این تعداد برای انواع خاص آن مثل نمک هیمالیا تا ۸۴ عدد نیز میرسد. در هر صورت نمک دریایی منبعی عالی برای ریز مغذی ها هستند.

به مرور زمان به دلیل از بین رفتن مواد مغذی خاک، جذب مواد معدنی از طریق غذا هایی که میخوریم کمتر و کمتر شده. با این وجود این مواد هنوز در دریاها و اقیانوس ها به وفور یافت میشود.

۲. جلوگیری از کم آبی بدن و متعادل سازی مایعات

سدیم در بدن اینگونه عمل میکند :

آب به دنبال نمک میرود، و این بدین معناست که هرچه سدیم ورودی بدن بیشتر باشد، ابقاء آب نیز بیشتر خواهد شد. در همین حال برعکس این قضیه نیز صدق میکند، کمبود سدیم باعث کم شدن آب بدن میشود که منجر به علائمی مثل کم آبی یا تشنگی شدید خواهد شد.

با مصرف روزانه و متعادل نمک دریایی، شما ازحفظ سطح سدیم بدنتان مطمئن خواهید شد که منجر به تعادل نسبت پتاسیم/سدیم نیز میشود. سدیم و پتاسیم دو الکترولیت اصلی بدن هستند که در کنار یکدیگروظیفه تعادل آبرسانی به سلول های بدن مانند پلاسما و آبهای میان بافتی را دارند.

۳. مملو از الکترولیت ها

نمک دریایی تصفیه نشده به دلیل حداقل فراوری انجام شده اکثر مواد معدنی طبیعی خود را حفظ میکند. نمک دریایی دارای الکترولیت های مهم مانند سودیم، منیزیم، کلسیوم، پتاسیم هستند که برای سلامتی بسیار ضروری اند.

الکترولیت ها در بدن وظایف بسیار مهمی دارند. ازتنظیم ضربان قلب تا کمک به حرکت ماهیچه ها. مصرف نمک دریایی در جلوگیری از ابتلاء به عدم تعادل الکترولیتی موثر ترین ماده است. این بیماری میتواند موجب ایجاد علائم منفی که بعضا کشنده نیز هستند بشود.

4. عملکرد مغز ماهیچه ها و سیستم عصبی را بهبود میبخشد

به عنوان یک منبع سرشار از سدیم، مصرف نمک دریایی برای داشتن مغز، ماهیچه و سیستم عصبی توانمند تر توصیه میشود. سدیم نه تنها در تنظیم مایعات بدن نقش مهمی دارد،‌ بلکه همچنین برای انتقال سیگنال های الکترونیکی بدن حیاتیست. دلیل اهمیت این موضوع این است که انتقال نا متناسب سیگنال های الکترونیکی کارکرد طبیعی بدن باعث اختلال در کارکرد طبیعی بدن میشود.

اگر این سیستم ارتباطی دچار مشکل شود، مغز ماهیچه ها و سیستم عصبی در عملکرد دچار افول خواهند شد. مصرف بیشتر یا کمتر از نیاز سدیم باعث ناکارآمدی سلولی میشود. پس همانطوری که باید از مصرف زیاد نمک خودداری شود، مصرف کمتر از نیاز آن نیز برای سلامتی مضر خواهد بود.

۵. کمک به سلامت دستگاه گوارش

مصرف کمتر از نیاز نمک در رژیم غذایی میتواند موجب ایجاد مشکل در سیستم گوارش شود. در واقع کمبود نمک در رژیم غذایی منجر به کاهش هیدروکلریک اسید معده میشود. کمبود اسید معده باعث ایجاد مشکل در سیستم عصبی میشود که با علائمی چون سوزش معده، دل درد،‌استفراغ و یبوست همراه است. کلرید یکی از اجزای سازنده اسید معده است،‌ به دلیل وجود این ماده در نمک های تصفیه نشده، با مصرف نمک دریایی به بدن کمک میشود تا بتواند میزان مناسب هیدروکلیریک اسید تولید کند.

۶. جذب مواد مغذی را بیشتر میکند

داشتن اسید معده کافی باعث میشود تا بدن ما در جذب ویتامین ها و مواد معدنی مثل روی،‌ آهن، فولاد و ویتامین ب۱۲ راحت تر باشد.به همین دلیل مصرف متداول نمک دریایی مرغوب میتواند به جذب بیشتر مواد مغذی از طریق غذا شود.

ختم کلام

  • نمک به عنوان یکی از مهمترین ترکیبات حیاتی انسان شناخته میشود
  • املاح موجود در نمک دریایی برای کارایی بهتر اعضای مختلف بدن مورد نیاز است
  • نمک های تصویه شده به دلیل فرآوری شدن برای سلامتی مضر و دارای مواد معدنی کمتری هستند
  • مصرف کنترل شده نمک نه تنها مورد نیاز بلکه برای کارایی بدن واجب است
  • نمک های تصویه نشده به دلیل طبیعی بودن، ترکیبات اساسی و حیاتی بیشتری در خود دارند

محصولات مرتبط

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان