ادویه

ادویه فاسد میشه؟ از کجا بفهمیم فاسد شده؟

ترجمه‌ی Do Spices Expire? Shelf Life and When to Toss Them :

چه یک آشپز آماتور باشید یا یک سرآشپز باتجربه، حتما می دانید که داشتن یک کابینت پر از ادویه جات مناسب یکی از رازهای خوش طعم کردن غذاهای شماست.
چیزی که ممکن است ندانید این است که ادویه ها جدا از طعم دادن به غذای شما همچنین می توانند به جلوگیری از فساد و افزایش رنگ و ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامت به غذاهای شما کمک کنند.
بسیاری از ادویه ها و سبزیجات رایج مانند میخک، زردچوبه، رزماری، مریم گلی و دارچین، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی را دارند.
علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد که خوردن مکرر غذاهای حاوی ادویه و سبزیجات ممکن است خطر عوارض مرتبط با بیماری‌های قلبی و تنفسی را کاهش دهد.
اگر مدتی است که سبزیجات یا ادویه جات خود را جمع خریداری کرده اید، ممکن است از خود بپرسید که آیا تاریخ مصرف آنها تمام می شود و چه زمانی باید جایگزین شوند.
این مقاله مدت زمان ماندگاری سبزیجات خشک و ادویه جات معمولی را بررسی می کند، از جمله اینکه چگونه می توان تشخیص داد که چه زمانی آماده دور انداخته شدن هستند.
ادویه چه زمانی فاسد میشود؟

ماندگاری سبزیجات و ادویه جات

سازمان غذا و دارو (FDA) ادویه ها را به عنوان «مواد گیاهی معطر، به صورت کامل، شکسته یا آسیاب شده، که عملکرد مهم آنها در غذا چاشنی به جای مغذی بودن است» تعریف می کند.
در دنیای آشپزی، ادویه ها چاشنی هایی هستند که از ریشه، پوست یا ساقه خشک شده گیاهان تهیه می شوند، در حالی که سبزیجات، برگ های خشک یا تازه گیاه هستند.
هنگام تعیین ماندگاری سبزیجات خشک و ادویه جات، متغیرهایی که باید در نظر گرفته شوند شامل نوع، فرآوری و ذخیره سازی آنها است. به عنوان مثال، ادویه های خشک بیشتر از سبزی خشک دوام می آورند، و هر چه ادویه کامل تر – یا کمتر فرآوری شده – باشد، ماندگاری آن بیشتر است.

سبزیجات خشک معمولاً 1 تا 3 سال دوام می آورند. مثل :

ادویه های آسیاب شده یا پودر شده معمولاً 2 تا 3 سال ماندگاری دارند. نمونه های رایج عبارتند از:

ادویه جات درسته یا آسیاب نشده بیشترین ماندگاری را دارند، زیرا سطح کمتری از آنها در معرض هوا، نور و رطوبت است. این به آنها اجازه می دهد تا روغن های معطر و ترکیبات طعم دهنده خود را بیشتر از همتایان خود حفظ کنند.

اگر به درستی نگهداری شود، ادویه جات درسته می تواند تا 4 سال دوام بیاورد. مثالهایی از آن عبارتند از:

نمک از این قاعده مستثنی است. می توان آن را بدون در نظر گرفتن اندازه و شکل آن به طور نامحدود بدون خراب شدن یا از دست دادن طعم استفاده کرد. گفته می شود، اگر از نمک چاشنی دار استفاده می کنید، ادویه آن ممکن است به مرور زمان قدرت و طعم خود را از دست بدهد.

چگونه بفهمیم ادویه های ما فاسد شده اند یا خیر؟

سبزیجات خشک و ادویه جات واقعا فاسد نمی شوند یا به معنای سنتی «خراب نمی شوند».
وقتی گفته می شود ادویه ای خراب شده است، به این معنی است که بیشتر تاثیر گذاری طعم و رنگ خود را از دست داده است. خوشبختانه، مصرف ادویه ای که خراب شده است، بعید است که شما را مریض کند.
بسیاری از ادویه‌هایی که از فروشگاه خریداری می‌شوند، بهترین تاریخ‌ برای مصرف را دارا هستند، که نشان‌دهنده بازه زمانی است که در آن قوی‌ترین طعم و کیفیت حفظ میشود.
مصرف سبزیجات خشک و ادویه جات که دوران مصرف خود را سپری کرده اند، به طور کلی بی خطر است، اگرچه آنها تقریباً به اندازه همتایان تازه خود طعم و مزه نمی دهند.
اگر مطمئن نیستید که چه مدت ادویه‌های خود را مصرف کرده‌اید، می‌توانید با بررسی عطر و طعم آن‌ها متوجه شوید که آیا آن‌ها برای دور ریختن آماده هستند یا خیر. مقدار کمی را در کف دست له کنید یا بمالید. اگر رایحه ضعیف و طعم آن ضعیف است، احتمالاً زمان خوبی برای جایگزینی آنها است.

نگهداری ادویه ها با حداکثر ماندگاری

به حداقل رساندن قرار گرفتن آنها در معرض هوا، گرما، نور و رطوبت کلیدی برای به حداکثر رساندن ماندگاری سبزیجات و ادویه جات است که می تواند به شما در کاهش ضایعات و صرفه جویی در هزینه خرید محصولات جدید کمک کند.
اگرچه نگهداری ادویه جات در ظروف شفاف در کنار اجاق گاز شما ممکن است راحت و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشد، اما راه خوبی برای حفظ قدرت آنها نیست.
درعوض، یک محیط خنک، خشک و تاریک مانند انباری، کشو یا کمد که دور از اجاق گاز قرار گرفته باشد، مکانی عالی برای نگهداری مجموعه ادویه های شماست.
همچنین باید اطمینان حاصل کنید که ادویه های شما در ظروف محکم بسته شده و بدون نفوذ نگهداری می شوند. ظروف شیشه ای یا سرامیکی یکی از بهترین گزینه ها هستند، زیرا به راحتی تمیز می شوند و در حفظ هوا و رطوبت بسیار عالی عمل می کنند.
ظروف پلاستیکی نیز انتخابی پرطرفدار هستند، اما معمولاً هوابند نیستند و می توانند رنگ ها و بوهای ادویه های مختلف را جذب کنند. اگر بخواهید دوباره از آنها استفاده کنید، تمیز کردن آنها می تواند دشوارتر باشد.
ظروف فولادی ضد زنگ یا قلع گزینه های مناسب دیگری هستند، اما از آنجایی که فلز رسانای گرما است، مهم تر است که آنها را دور از منابع گرمایی مانند اجاق گاز ذخیره کنید.
اگرچه نگهداری در یخچال لازم نیست، ادویه های قرمز مانند پاپریکا و فلفل هندی اگر در یخچال نگهداری شوند رنگدانه خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. به همین ترتیب، نگهداری چاشنی های حاوی روغن، مانند کنجد و دانه های خشخاش، در یخچال می تواند از فاسد شدن آنها جلوگیری کند.
همچنین، به خاطر داشته باشید که رطوبت می تواند به سرعت طعم و بافت ادویه های شما را کاهش دهد و به طور بالقوه باعث سنگی شدن یا کپک زدن آنها شود. اگر در هر یک از ظروف ادویه خود متوجه کپک شدید، محصول مورد نظر را دور بیندازید.
می توانید ادویه های خود را با استفاده از قاشق برای خارج کردن آنها از ظرف قبل از اضافه کردن آنها به غذای داغ به جای پاشیدن مستقیم از ظرف آنها خشک نگه دارید.

جمع‌بندی

سبزیجات و ادویه ها نقش مهمی در طعم دهی و نگهداری غذا دارند.
سبزیجات خشک و ادویه جات ماندگاری نسبتاً طولانی دارند که بین 1 تا 4 سال متغیر است، اگرچه مدت زمان دقیق بسته به نوع ادویه و نحوه آسیاب و نگهداری آن متفاوت است.
به طور کلی، ادویه‌هایی که دوران مصرف اولیه خود را سپری کرده‌اند، برای مصرف خطرناک نیستند، اما به مرور زمان عطر و طعم خود را از دست می‌دهند.
همیشه ادویه های خود را دور از گرما، نور، هوا و رطوبت نگهداری کنید تا ماندگاری آنها را به حداکثر برسانید، ضایعات را کاهش دهید و هزینه غذایی خود را کاهش دهید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان