نمک هیمالیا که به رنگ صورتی است

نمک هیمالیا چیست و چه کاربردی دارد؟

نمک صورتی هیمالیا نوعی نمک است که به طور طبیعی به رنگ صورتی است و از نزدیکی هیمالیا در پاکستان استخراج می شود.
بسیاری از مردم ادعا می کنند که مملو از مواد معدنی است و فواید سلامتی باورنکردنی دارد.
به این دلایل اغلب تصور می شود که نمک هیمالیا بسیار سالم تر از نمک خوراکی معمولی است.
با این حال، تحقیقات کمی در مورد نمک صورتی هیمالیا وجود دارد، و اکثریت افراد اصرار دارند که این ادعاهای سلامتی عجیب و غریب چیزی بیش از حدس و گمان نیست.
در این مقاله به تفاوت‌های کلیدی بین نمک صورتی و نمک معمولی می‌پردازیم و شواهدی را برای تصمیم‌گیری اینکه کدام نوع نمک سالم‌تر است، ارزیابی می‌کنیم.

نمک چیست؟

نمک یک ماده معدنی است که عمدتاً از ترکیب کلرید سدیم تشکیل شده است.
نمک حاوی مقدار زیادی کلرید سدیم – حدود 98 درصد – است، آنقدری که بیشتر مردم از کلمات “نمک” و “سدیم” با یکدیگر استفاده می کنند.
نمک را می توان با تبخیر آب نمک یا استخراج نمک جامد از معادن نمک زیرزمینی تولید کرد.
نمک سفره قبل از اینکه به فروشگاه مواد غذایی شما برسد، فرآیند تصفیه را نیز طی می کند تا ناخالصی ها و سایر مواد معدنی غیر از کلرید سدیم را بزداید.
ید اغلب برای کمک به مصرف‌کنندگان برای جلوگیری از کمبود ید در به آن اضافه می‌شود.
هزاران سال است که انسان ها از نمک برای طعم دادن و نگهداری غذاها استفاده کرده اند.
نقش مهم سدیم، که چندین عملکرد بیولوژیکی از جمله تعادل مایعات بدن، هدایت عصبی و انقباض عضلانی را ایفا می کند، بسیار جالب توجه است.
به همین دلیل، وجود نمک یا سدیم در رژیم غذایی شما کاملا ضروری است.
با این حال، بسیاری از متخصصان بهداشت و تغذیه ادعا می کنند که سدیم بیش از حد می تواند منجر به فشار خون بالا و بیماری قلبی شود، اگرچه تحقیقات اخیر این باور قدیمی را زیر سوال برده است.
به دلیل خطرات بالقوه مصرف بیش از حد نمک خوراکی، بسیاری از مردم به استفاده از نمک صورتی هیمالیا روی آورده اند و معتقدند که این نمک جایگزین سالم تری است.

خلاصه:

نمک بیشتر از کلرید سدیم تشکیل شده است و به تنظیم فرآیندهای مهم در بدن کمک می کند. اثرات بالقوه مضر نمک بیش از حد باعث شده است که بسیاری از مردم شروع به استفاده از نمک صورتی هیمالیا کنند.

نمک صورتی هیمالیا چیست؟

نمک هیمالیا یک نمک صورتی رنگ است که از معدن نمک کهیوره که در نزدیکی هیمالیا در پاکستان قرار دارد استخراج می شود.
معدن نمک کهیوره یکی از قدیمی ترین و بزرگترین معادن نمک در جهان است.
اعتقاد باستان شناسان بر این است که نمک صورتی هیمالیا که از این معدن برداشت میشود، میلیون ها سال پیش از تبخیر توده های آبی باستانی تشکیل شده است.
این نمک به صورت دستی استخراج می شود و حداقل فرآوری را دارد تا محصولی تصفیه نشده به دست آید که فاقد مواد افزودنی است و تصور می شود بسیار طبیعی تر از نمک خوراکی است.
مانند نمک خوراکی، نمک صورتی نیز بیشتر از کلرید سدیم تشکیل شده است.
با این حال، فرآیند برداشت طبیعی به نمک هیمالیا اجازه می دهد تا بسیاری از مواد معدنی و عناصر کمیاب دیگر را که در نمک معمولی غذا یافت نمی شوند، داشته باشد.
برخی تحقیقات تخمین می زنند که ممکن است حاوی ۸۴ ماده معدنی مختلف و عنصر کمیاب باشد. در واقع، همین مواد معدنی، به ویژه آهن هستند که به آن رنگ صورتی واضحی می دهند.

خلاصه:

نمک صورتی هیمالیا با دست از معدن نمک کهیوره در پاکستان برداشت می شود. برای ارائه یک جایگزین طبیعی برای نمک معمولی غذا، حداقل پردازش شده است.

نمک صورتی هیمالیا چگونه استفاده می شود؟

نمک هیمالیا کاربردهای متعددی در رژیم غذایی و غیر رژیمی دارد.

می توانید آن را بخورید یا با آن پخت و پز کنید

به طور کلی، شما می توانید با نمک صورتی درست مانند نمک معمولی غذا بپزید. آن را در سس ها و مرینیت‌ها بریزید یا سر میز به غذای خود اضافه کنید.
برخی افراد حتی از نمک صورتی هیمالیا به عنوان سطح پخت و پز استفاده می کنند. بلوک های بزرگ نمک را می توان خریداری کرد و برای کباب کردن، سرخ کردن و دادن طعم شور به گوشت ها و سایر غذاها استفاده کرد.
نمک صورتی هیمالیا را می توان مانند نمک معمولی ریز خرد کرد، اما یافتن انواع درشت آن که در اندازه های کریستالی بزرگتر فروخته می شوند نیز رایج است.

ملاحظات آشپزی

هر زمان که هر نوع نمک را بر اساس حجم اندازه گیری می کنید، مهم است که میزان ریز آسیاب شدن آن را در نظر بگیرید.
ممکن است لازم باشد از مقادیر بیشتری نمک درشت استفاده کنید تا با همان میزان نمک ریز آسیاب شده مطابقت داشته باشد. این به این دلیل است که نمک ریز آسیاب شده از نمک درشت  به هم نزدیکترند، بنابراین مقدار بیشتری از آن در حجم خاصی وجود دارد.
به عنوان مثال، 1 قاشق چای خوری از هر نوع نمک ریز آسیاب شده ممکن است حاوی حدود ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم باشد، در حالی که ۱ قاشق چای خوری نمک درشت بر اساس اندازه کریستال متفاوت است اما می تواند حاوی کمتر از ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم باشد.
علاوه بر این، نمک هیمالیا حاوی کلرید سدیم کمی کمتر از نمک معمولی است، که ممکن است لازم باشد هنگام پخت و پز به آن توجه کنید.
دستورالعمل های غذایی فعلی در ایالات متحده (FDA) توصیه می کند که بیشتر بزرگسالان بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف نکنند. این معادل حدود ۱ قاشق چایخوری (۶ گرم) نمک ریز آسیاب شده است.
با این حال، زمانی که از نمک صورتی استفاده می کنید، بهتر است برچسب تغذیه آن را بررسی کنید، زیرا میزان سدیم بسته به برند می تواند بسیار متفاوت باشد.

مصارف غیر خوراکی

در حالی که نمک صورتی هیمالیا کاربردهای رژیمی متعددی دارد، تعدادی کاربرد غیر رژیمی نیز برایش وجود دارد.
نمک صورتی هیمالیا در برخی از نمک‌های حمام استفاده می‌شود که ادعا می‌کنند شرایط پوستی را بهبود می‌بخشند و عضلات دردناک را تسکین می‌دهند.
لامپ های نمکی نیز اغلب از نمک صورتی هیمالیا ساخته می شوند و ادعا می شود که آلاینده های هوا را از بین می برند. این لامپ ها از بلوک های بزرگ نمک با منبع نور داخلی تشکیل شده اند که نمک را گرم می کند.
علاوه بر این، گذراندن وقت در غارهای نمکی ساخته شده که از نمک صورتی هیمالیا تشکیل شده اند، در میان افرادی که به دنبال بهبود مشکلات پوستی و تنفسی هستند، محبوب است.
اما تحقیقاتی که از این سه کاربرد غیر رژیمی نمک صورتی هیمالیا حمایت می کند، نسبتا ضعیف است. برای تایید این ادعاها به مطالعات بیشتری نیاز است.

خلاصه:

هنگام آشپزی می توانید از نمک هیمالیا درست مانند نمک معمولی استفاده کنید. نمک های حمام، لامپ های نمکی و غارهای نمکی استفاده های غیر رژیمی محبوب نمک صورتی هیمالیا هستند.

نمک صورتی هیمالیا حاوی مواد معدنی بیشتری است

هم نمک خوراکی و هم نمک هیمالیا بیشتر از کلرید سدیم تشکیل شده اند، اما نمک صورتی تا ۸۴ ماده معدنی و عنصر کمیاب دیگر دارد.
اینها شامل مواد معدنی رایج مانند پتاسیم و کلسیم و همچنین مواد معدنی کمتر شناخته شده مانند استرانسیم و مولیبدن می شود.

یک مطالعه محتویات معدنی انواع مختلف نمک، از جمله نمک صورتی هیمالیا و نمک معمولی خوراکی را تجزیه و تحلیل کرد.
در زیر مقایسه ای از مواد معدنی شناخته شده موجود در یک گرم از این دو نمک آورده شده است:
نمک طعام ممکن است سدیم بیشتری داشته باشد، اما نمک صورتی حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن بیشتری است.
با این وجود، مقادیر این مواد معدنی در نمک هیمالیا بسیار بسیار اندک است.
آنها در مقادیر بسیار کمی یافت می شوند که به عنوان مثال، ۳٫۷ پوند (۱٫۷ کیلوگرم) نمک صورتی هیمالیا برای بدست آوردن مقدار توصیه شده روزانه پتاسیم لازم است. نیازی به گفتن نیست که این مقدار غیر واقعی برای مصرف است.
در بیشتر موارد، مواد معدنی اضافی موجود در نمک هیمالیا در مقادیر کمیست که بعید است هیچ مزیتی برای سلامتی به همراه داشته باشند.

خلاصه:

نمک صورتی هیمالیا حاوی چندین ماده معدنی است که در نمک معمولی یافت نمی شود. با این حال، این مواد معدنی در مقادیر بسیار ناچیز می شوند و بعید است که هیچ مزیتی برای سلامتی داشته باشند.

آیا ادعاهای سلامت درست است؟

با وجود این واقعیت که نمک صورتی هیمالیا حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی اضافی است، بسیاری از مردم هنوز ادعا می کنند که می تواند تعدادی از فواید سلامتی را ارائه دهد.
حقیقت این است که اکثر این ادعاها هیچ تحقیقی برای حمایت از آنها ندارند.

برخی از ادعاهای سلامت رایج نمک صورتی عبارتند از:

  • بهبود بیماری های تنفسی
  • تعادل PH بدن
  • کاهش علائم پیری
  • بهبود کیفیت خواب
  • تنظیم قند خون
  • افزایش میل جنسی

برخی از ادعاهای مربوط به کاربردهای غیر خوراکی نمک صورتی هیمالیا ممکن است بر اساس تحقیقات باشد.

استفاده از غارهای نمکی به عنوان درمانی برای بیماری های مختلف ریوی در چند مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که می‌تواند فوایدی داشته باشد، اما به طور کلی، تحقیقات دقیق‌تری برای بررسی اثربخشی آنها مورد نیاز است.

از سوی دیگر، برخی از این ادعاهای سلامتی در واقع فقط عملکرد طبیعی کلرید سدیم در بدن هستند، بنابراین شما از هر نوع نمکی این فواید را دریافت خواهید کرد.
برای مثال، محققان دریافته‌اند که رژیم‌های غذایی بسیار کم نمک ممکن است به مشکلات خواب منجر شوند.
این نشان می دهد که مقدار کافی نمک ممکن است برای یک خواب با کیفیت لازم باشد. با این حال، این مطالعه نمک صورتی هیمالیا را بررسی نکرده و احتمالاً از کلرید سدیم در هر نمکی تبعیت میکند.
همچنین، مواد معدنی موجود در نمک صورتی هیمالیا به اندازه کافی وجود ندارد که تاثیری در متعادل کردن PH بدن داشته باشد. ریه ها و کلیه های شما PH بدن شما را بدون کمک نمک صورتی هیمالیا به شدت تنظیم می کنند.
علاوه بر این، سطح قند خون، افزایش سن و میل جنسی در درجه اول توسط عواملی غیر از نمک موجود در رژیم غذایی شما کنترل می شود، و به سادگی هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن نمک صورتی هیمالیا می تواند برای هر یک از این جنبه های سلامتی شما مفید باشد.
هیچ تحقیقی برای مقایسه اثرات سلامتی نمک صورتی هیمالیا و نمک معمولی غذا وجود ندارد. اگر تحقیقاتی وجود داشته باشد، بعید است که تفاوتی در اثرات سلامتی آنها پیدا کند.

خلاصه:

بسیاری از ادعاهای سلامتی اغلب به نمک صورتی هیمالیا مرتبط است. با این حال، بیشتر این ادعاها تحقیقاتی برای حمایت از آنها ندارند.

حرف آخر

با توجه به تمام ادعاهای نادرست بهداشتی، به راحتی می توان فهمید که چرا برخی از افراد در مورد استفاده از انوع نمک سردرگم هستند.
اما هیچ مطالعه ای اثرات سلامتی نمک صورتی هیمالیا و نمک خوراکی معمولی را مقایسه نکرده است. اگر بخواهند مقایسه ای انجام دهند، بعید است که تفاوتی را گزارش کنند.
با این وجود، اگر می خواهید از افزودنی های موجود در نمک معمولی اجتناب کنید، نمک صورتی یک جایگزین طبیعی عالی است. اما انتظار نداشته باشید که مزایای عمده سلامتی را که ممکن است به صورت آنلاین در مورد آنها بخوانید را داشته باشد.
و به یاد داشته باشید که نمک طعام منبع اصلی ید در رژیم غذایی است، بنابراین اگر از نمک هیمالیا استفاده می کنید، باید ید را از غذاهای دیگر مانند جلبک دریایی، محصولات لبنی و ماهی دریافت کنید تا از کمبود ید جلوگیری کنید.
در نهایت، نمک صورتی هیمالیا اغلب بسیار گرانتر از نمک معمولی است. بنابراین اگر از مواد افزودنی برایتان مهم نیست، استفاده از نمک طعام معمولی بضرفه تر است.

منبع :‌ Is Pink Himalayan Salt Better Than Regular Salt?

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان