میخک

میخک، معطر و پر خاصیت

معرفی میخک

میخک یک ادویه با عطر و طعمی قوی است. این ادویه در برخی غذا ها و نوشیدنی ها استفاده میشود. میخک در ایران و غذاهای ایرانی جای خود را به درستی نیافته است اما در غذاهای هندی زیاد استفاده میشود.

میخک جوانه های گل درخت این گیاه است، گیاهی همیشه سبز که با نام Syzygium aromaticum نیز شناخته می شود. گلدهی این درخت از سال پنجم شروع می شود. یک درخت ممکن است سالانه تا 34 کیلوگرم (75 پوند) جوانه خشک تولید کند. جوانه ها را در اواخر تابستان و در زمستان با دست چیده و سپس در آفتاب خشک می کنند. طول جوانه ها از حدود 13 تا 19 میلی متر (0.5 تا 0.75 اینچ) متفاوت است. این ادویه همه کاره که به صورت کامل و آسیاب شده یافت می‌شود، می‌تواند برای چاشنی کباب و غذاهای گوشتی، طعم دادن به نوشیدنی‌های داغ و بخشیدن گرما و تندی به طعم کوکی‌ها و کیک‌ها استفاده شود.

تاریخچه

در اواخر قرون وسطی، میخک در اروپا برای نگهداری، طعم دادن و تزئین غذا استفاده می شد. در اوایل قرن هفدهم هلندی ها میخک را در تمام جزایر به جز آمبوینا و ترنات ریشه کن کردند. این کار برای این بود تا تعادل عرضه و تقاضا را بر هم زنند و قیمت های بالا را حفظ کنند. در نیمه دوم قرن هجدهم، فرانسوی ها آن را از هند شرقی به جزایر اقیانوس هند و دنیای جدید قاچاق کردند و انحصار هلند را شکستند.

موارد مصرف صنعتی میخک

میخک گیاهی است که در بخش هایی از آسیا و آمریکای جنوبی رشد می کند. از روغن ، جوانه های گل خشک، برگ ها و ساقه این گیاه برای تهیه دارو استفاده می شود.

میخک معمولاً برای دندان درد، کنترل درد در حین کار دندانپزشکی و سایر مسائل مربوط به دندان به طور مستقیم روی لثه ها استفاده می شود. در غذاها و نوشیدنی ها از آن به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

در خمیر دندان، صابون، لوازم آرایشی، عطر و سیگار استفاده می شود. سیگارهای میخک که کرتکس نیز نامیده می شوند، عموماً حاوی 60 تا 80 درصد تنباکو و 20 تا 40 درصد میخک آسیاب شده هستند.

خواص میخک

در منبعی معتبر ذکر شده است که طی آزمایشی حیوانی میخک روی موش ها آزمایش شده است. در این آزمایش مشاهده شده است که میخک، مقاومت به انسولین را در سلول‌های عضلانی موش کاهش می‌دهد. موش هایی که در این آزمایش ها ماده ی موجود در میخک را دریافت کرده بودند در تحمل گلوکز، ترشح انسولین و عملکرد سلول‌های بتا بهتر عمل کردند.

برخی مطالعات نشان داده است میخک میتواند در درمان آکنه نیز موثر باشد. مصرف این ادویه میتواند به دفع چربی و لاغری کمک کند.

درمان سرطان

بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در کاهش آسیب به سلول‌هایی که می‌تواند منجر به سرطان شود، نقش دارند. به گفته متخصص تغذیه، «فقط نصف قاشق چایخوری میخک آسیاب شده حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به نصف فنجان بلوبری است.»

در یک مطالعه آزمایشگاهی، دانشمندان دریافتند که میخک می تواند رشد انواع مختلف سلول های سرطانی انسان را ضعیف کند. این ادویه همچنین مرگ سلولی را در سلول های سرطانی روده بزرگ افزایش داد. گزارش شده است که ممکن است نقش مفیدی در آینده درمان سرطان داشته باشد. زیرا می تواند باعث مرگ سلولی و کند شدن تکثیر سلولی شود.

نکته ی مهم در میزان مصرف

اما باید در نظر گرفت که علاوه بر فواید بیش از اندازه ای که این ادویه دارد، عوارضی هم دارد. هر ادویه قوی و مفیدی ممکن است در حدی محدود مورد استفاده باشد و بیش از آن مضر قلمداد گردد. ازآنجا که مقدار آنتی اکسیدان های میخک بسیار است، ممکن است باکتری های مفید روده را نیز از بین ببرد. به دلایلی از این قبیل باید در میزان مصرف این ادویه احتیاط کنید.

کلام آخر

ادویه های موجود در مجموعه ادویه خیاطان از کیفیت بالایی برخوردارند. از جمله ادویه های این مجموعه که به صورت ناساب و سابیده شده موجود است، میخک می باشد. در هنگام آسیاب کردن این ادویه در خانه احتمالا عطر زیادی فضا را پر خواهد کرد که ممکن است ناخوشایند شود. به همین علت میتوانید به راحتی ادویه ی سابیده شده را با بهترین کیفیت از فروشگاه اچ کی اسپایس تهیه کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان