سبزیجات آویزان

روش های خشک کردن سبزیجات و گیاهان دیگر

روش های مختلفی برای خشک کردن سبزیجات و گیاهان وجود دارد. با این حال، اگر خوراکی هستند باید همیشه تازه و تمیز باشند. برای آشنایی با انواع روش های خشک کردن سبزیجات، ادامه این مطلب را بخوانید تا بتوانید روش مناسب خود را برای تهیه گیاهان و سبزیجات خشک  انتخاب کنید.

۵ روش خشک کردن سبزیجات

آویزان کردن

آویزان کردن سبزیجات برای خشک کردن در دمای اتاق ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای خشک کردن سبزیجات است. برگ های پایینی را بچینید و چهار تا شش شاخه را به هم بچسبانید و با نخ محکم کنید. آنها را وارونه در یک کیسه کاغذی قرار دهید، ساقه های آن که بیرون زده را گره بزنید. سوراخ های کوچکی را در کیسه کاغذی برای گردش هوا ایجاد کنید. کیسه را در یک مکان گرم و تاریک به مدت حدود دو تا چهار هفته آویزان کنید و به طور دوره ای بررسی کنید تا سبزیجات خشک شوند.

کیسه خشک کردن سبزی

این فرآیند با گیاهان کم رطوبت زیر بهترین نتیجه را میدهد:

  • شوید
  • مرزنجوش
  • رزماری
  • آویشن
  • مرزه

سبزیجات با رطوبت بالا اگر سریع خشک نشوند کپک می زنند. بنابراین، اگر می‌خواهید این نوع گیاهان را به روش آویزان کردن خشک کنید، مطمئن شوید که بسته‌ها کوچک و در فضایی با تهویه مناسب هستند. مانند:

  • ریحان
  • پونه کوهی
  • ترخون
  • بادرنجبویه
  • نعنا

خشک کردن سبزیجات در فر و مایکروویو

فر بسیاری از مواقع برای خشک کردن سبزیجات استفاده می شود. برای خشک کردن سریع تر سبزیجات نیز می توان از اجاق های مایکروویو استفاده کرد. هنگامی که سبزیجات را در فر خشک می کنید، برگ ها یا ساقه ها را روی یک ورقه کاغذی شیرینی قرار دهید و آنها را حدود یک تا دو ساعت با درب اجاق باز در دمای حدود 180 درجه فارنهایت (82 درجه سانتیگراد) گرم کنید. سبزیجات را روی یک حوله کاغذی با حرارت بالا به مدت یک تا سه دقیقه در مایکروویو قرار دهید و هر 30 ثانیه آنها را برگردانید. هنگام خشک کردن سبزیجات، اجاق های مایکروویو باید به عنوان آخرین راه حل استفاده شوند. در حالی که خشک کردن سبزیجات در اجاق مایکروویو سریعتر است، این امر می تواند محتوای روغن و طعم را کاهش دهد، به خصوص اگر خیلی سریع خشک شود.

سبزیجات خشک شده در فر

با استفاده از دستگاه خشک کن برقی

یکی دیگر از راه‌های سریع، آسان و مؤثر برای خشک کردن سبزیجات، خشک کردن سبزیجات با استفاده از دستگاه خشک کن برقی است. دما و گردش هوا را می توان به راحتی کنترل کرد. خشک کن را بین 95 تا 115 درجه فارنهایت (35 تا 46 درجه سانتیگراد) یا کمی بالاتر برای مناطق مرطوب تر گرم کنید. سبزیجات را در یک لایه روی سینی‌های آب‌گیری قرار دهید و از یک تا چهار ساعت خشک کنید و مرتباً چک کنید. سبزیجات زمانی که خرد می شوند خشک می شوند و با خم شدن ساقه ها می شکنند.

خشک کردن در سینی

خشک کردن گیاهان در سینی روش دیگری است. این کار را می توان با چیدن سینی ها روی هم و قرار دادن در مکانی گرم و تاریک تا زمانی که گیاهان خشک شوند انجام داد. به همین ترتیب، می توانید برگ ها را از ساقه جدا کرده و روی دستمال کاغذی بگذارید. با دستمال کاغذی دیگری بپوشانید و در صورت نیاز لایه بندی را ادامه دهید. میتوانید یک شب در فر خنک و فقط با استفاده از نور فر خشک کنید.

خشک کردن به کمک پودر سیلیکا (صنعتی و غیر قابل استفاده خوراکی)

خشک کردن گیاهان در پودر سیلیکا نباید برای گیاهان خوراکی استفاده شود. این روش خشک کردن گیاهان برای مقاصد صنایع دستی مناسب است. یک لایه پودر سیلیکا را در پایین یک جعبه کفش قدیمی قرار دهید، گیاهان را روی آن بچینید و روی آنها را با پودر سیلیکا بیشتری بپوشانید. جعبه کفش را حدود دو تا چهار هفته در یک اتاق گرم قرار دهید تا گیاهان کاملاً خشک شوند. پس از خشک شدن گیاهان، آنها را در ظروف دربسته که دارای برچسب و تاریخ هستند نگهداری کنید، زیرا بهتر است ظرف یک سال از آنها استفاده کنید. آنها را در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید قرار دهید.

منبع :

How To Dry Herbs – Various Methods

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان