ادویه غذای تند با دوعدد فلفل قرمز بلند و یک و نصفی فلفل هالوپینو سبز و یک عدد هالوپینو زرد و یه کاسه فلفل قرمز پودر شده و یه کاسه سس قرمز روی یه میز خاکستری سفید

ادویه غذای تند

وقتی حرف از غذای تند میشه شاید بعضیا فقط یاد فلفل قرمز بیفتن ولی باید بدونین انواع ادویه غذای تند دیگه هم هست که میتونن برای تهیه یه غذای تند استفاده بشه.خب حالا می پرسم که…

اهل غذای تند هستین؟ اگه آره این مقاله بهتون کمک می کنه با انواع ادویه های غذای تند آشنا بشین.

خیلی از افراد در سراسر دنیا عاشق غذای تندن، حتی فستیوال هایی ترتیب میدن و افرادی که عاشق طعم های تندن با هم مسابقه میدن و درجه تندی غذا معیار این فستیوال های جذابه. و اونی برنده میشه که تندترین غذا رو خورده.

همونطور که گفتم اولین ادویه که به ذهنتون میرسه فلفل قرمزه. حالا بیاییم با این فلفل تند و پرطرفدار بیشتر آشنا بشیم که جز معروف ترین ادویه غذای تنداست.

 

انواع ادویه غذای تند:

1- فلفل قرمز از انواع ادویه غذای تند:

فلفل قرمز با نام علمی Capsicum annuum میوه گیاهی از دسته فلفل دلمه‌ایه که عضوی از خانواده بادنجانیانه.

فلفل قرمز میوه گیاهی به نام کپسیکومه که به دلیل طعم تندی که داره در سراسر جهان به عنوان ادویه های غذای تند و طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیره.

میوه آن در پوشش‌های غلافی بلند که در حال رسیدن رنگ قرمز، نارنجی یا زرد به خود می‌گیره، می‌روید. میوه این گیاه به صورت خام، پخته شده، خشک یا در قالب چاشنی پودری در صنایع غذایی و دارویی، مصرف میشه.

این فلفل طبیعت گرمی داره که به دلیل وجود سطح بالای کاپسیسین در اونه. بیشتر فواید فلفل به دلیل وجود همین ماده اس و عامل اصلی ایجاد گرما بعد از خوردن فلفل قرمزه. فلفل قرمز، از دیر باز به عنوان دارو در مناطق مختلف آسیا بکاربرده میشده.

فلفل گیاهیه که در آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری می‌روید. فلفل قرمز از قاره آمریکا میاد.

بعد از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب و مبادله همه‌جانبه بین قاره‌ها، انواع مختلفی از فلفل تند در سراسر دنیا برای استفاده خوراکی و پزشکی پرورش پیدا کرد.

بیشترین مصرف فلفل قرمز در کشورمان، در شهرهای جنوبیه که علاقه زیادی به غذاهای تند دارن و از این ادویه غذای تند بسیار استفاده میکن.
علت تند بودن فلفل، ماده‌ایه به نام کاپسیسین که بسیار برای بدن مفیده.

خواص فلفل قرمز از ادویه غذای تند:

  1. افزایش سوخت‌وساز بدن
  2. کمک به سلامت دستگاه گوارش
  3. کاهش درد
  4. کاهش گرسنگی
  5. کمک به سلامت قلب
  6. پاکسازی بدن
  7. مسکن درد مفاصل

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل قرمز تند میتونن در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشن. خوردن فلفل قرمز گرمای بدن را افزایش میده که این موضوع به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنه.

این محصول را به صورت فلفل قرمز پرک، فلفل قرمز عنابی و پودر فلفل قرمز میتونین از سایت و یا صفحه اینستاگرام ما خریداری کنین.

2-فلفل هالوپینو از انواع ادویه  غذای تند:

ادویه غذای تند بعدی که شاید کمتر پودرش رو دیده باشین فلفل هالوپینوئه که به شدت عطر تند و تیزی داره و به جرات میتونم بگم طعم بسیار خاصی به غذا میده که میتونین به جای فلفل قرمز جز ادویه غذای تند ازش استفاده کنین.

از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فلفل دلمه ای داره.

تخم این فلفل برای اولین بار در مکزیک کاشته شد و در حال حاضر این فلفل در مزارع اسپانیا به طرز گسترده کشت میشه.

فلفل هالوپینو دارای عطر و طعم فوق العاده ایه و طعمی شبیه به فلفل دلمه ای با درجه تندی بالاتر داره که از اون به عنوان یک طعم دهنده قوی غذا در تهیه انواع سس یا ادویه در آشپزی استفاده میشه.

میزان تندی این فلفل تا حد زیادی به نحوه کاشت و برداشت اون بستگی داره، اگر این فلفل دیرتر برداشت بشه و در معرض آفتاب زرد یا قرمز رنگ بشه، طعم بسیار تندی داره.

اگر هالوپینو زمانی که رنگ اون سبزه برداشت بشه، کمترین میزان تندی خود را داره؛ اگر قبل از زرد یا قرمز شدن از مزرعه برداشت بشه؛ دارای یک تندی ملایم همراه با عطر فلفل دلمه ای خواهد داشت و هر غذایی را میتونه خوشمزه ترکنه  بخاطر همین جز ادویه تند محسوب میشه.

این فلفل بسیار کم کالری بوده و سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هاست.

ویتامین های فلفل هالوپینو از ادویه غذای تند:

  1. ویتامین A
  2. ویتامین C
  3. ویتامین E
  4. ویتامین K
  5. ویتامین B6
  6. کلسیم
  7. آهن
  8. منیزیم
  9. فسفر
  10. پتاسیم
  11. سدیم
  12. زینک

در ضمن حاوی مقدار زیادی ویتامین C و ویتامین B6 است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قویه که با آسیب رادیکال های آزاد مقابله و پوست شما را سالم و شفاف میکنه؛ در حالی که ویتامین B6 یک ماده مغذی ضروری برای بدنه و وضعیت اعصاب و عضلات شما را بهبود میده.

3-فلفل ویتنامی از انواع ادویه غذای تند:

فلفل ویتنامی یا فلفل سیاه سلطان ادویه هاس که همگی میشناسین از نظر تندی باید بهتون بگم تندی فوق العاده ای داره، این فلفل که هم طعم خوبی به غذا میده و هم اگر زیاد بزنین یه دستتون باید دستمال باشه و عرق های روی پیشونیتون رو جمع کنین.

از پر مصرف ترین ادویه های غذای تند است که در دنیا شناخته شده و برای خوش طعم کردن و تند کردن انواع خوراکیا استفاده میشه. فلفل سیاه در ویتنام هم دارای ارزش زیادیست.

دانه فلفل سیاه در کشورهای زیادی تولید میشه و از نظرکیفیت، تفاوتهایی با هم دارن.

فلفل سیاه (Black Pepper) از کلمه سانسکریت « pippali » گرفته شده؛ این ادویه یکی از طولانی‌ترین تاریخ‌ها را در زمینه کاشت و برداشت داره و به عنوان یک چاشنی مهم برای طیف وسیعی از غذاها کاربرد داره. فلفل سیاه در یونان و روم باستان یک کالای گرانبها محسوب میشده و در قرون وسطی و رنسانس محبوبیت بیشتری پیدا کرده.
امروزه حدود ۳۹% از کل تولید فلفل سیاه از کشور ویتنام تأمین میشه. اندونزی حدود ۱۵% و هند و برزیل هر کدام حدود ۱۰% در تولید این ادویه سهم دارن.

این انواع ادویه غذای تند خواص بی نظیری برای بدن داره. از خواص فلفل سیاه در طب سنتی نیز برای از بین بردن امراض زیادی استفاده میشه.

خواص فلفل ویتنامی از غذای تند:

  1. سلامت روده و گوارش
  2. افزایش سیستم ایمنی
  3.  سلامت استخوان
  4. بهبود زخم
  5. افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن

تندی فلفل سیاه بخاطر ماده شیمیایی piperine است و تقریباً روی همه میزهای شام در جهان صنعتی، در کنار نمک طعام یافت می‌شود.از این ادویه غذای تند با خواص بی نظیرش غافل نشین.

فلفل ویتنامی پخش شده از ظرف قهوه ای روی میز چوبی کرم رنگ

4-فلفل سفید از انواع ادویه های غذای تند:

فلفل سفید در واقع همون فلفل سیاهه که در حوضچه های آب به مدت تقریبا یک هفته میذارن خیس بخوره تا طعمی آزاد کنه و طعم جدیدی به دست بیاره، نسبت به فلفل سیاه، تندی ملایم تری داره ولی باید 1/5 فلفل سیاه بزنین وگرنه طعم غذاتون خراب میشه.

این فلفل یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ غذای تند است که طعم و عطر بسیار خوبی داره. از فلفل سفید در تهیه سوپ‌ها، غذاهای سبک، سس‌ها، سفره آرایی، تاس کباب، آبگوشت و به عنوان چاشنی استفاده میشه.

فلفل سفید علاوه بر کاربرد در آشپزی خواص و فواید درمانی بسیاری داره که آن را به یک گیاه دارویی مهم تبدیل کرده.

خواص فلفل سفید از ادویه غذای تند:

  1. درمان مشکلات پوستی بخاطر وجود پیپرین
  2.  برای درمان شوره سر
  3.  باعث افزایش تولید انرژی در میتوکندری سلول‌ها
  4. موجب تقویت و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
  5.  درمان برای دندان درد
  6. بهبود و ارتقا سیستم گوارشی
  7. حفظ سلامتی استخوان
  8. کمک به  درمان آرتروز
  9. تسکین سردرد

فلفل سفید حاوی منیزیم و کاپسایسین است که این دو ماده معدنی به همراهی یکدیگر به عنوان یک ضد التهاب و مسکن درد عمل می‌کنن.

فلفل سفید حاوی فلاونوئید و ویتامین‌هاییست  که به فراهم آوری منابع ضروری جهت تقویت عروق خونی و گشاد کردن آنها برای افزایش جریان خون کمک می‌کنه.

این محصول هم به صورت دانه فلفل سفید و هم به صورت پودر فلفل سفید رو میتونین از سایت ما تهیه کنین.

کمی فلفل سفید داخل طاسک روی مقدار زیادی دونه فلفل سفید روی میز سفید

مثل همیشه یاآدوری می کنم که تعادل در مصرف مواد غذایی رو در اولویت قرار بدین و مشوت با پزشک روجز اولویت های سلامتیتون باشه تا جسمم و روان عالی داشه  باشین و در مصرف هر چیز حتی مفید و پرخاصیت دقت کنین.

امیدوارم این مقاله درباره ادویه غذای تند براتون مفید باشه و با نظراتون ما رو در تهیه تولید محتوای بهتر کمک کنین.

اگه از این ادویه های تند استفاده کرین خوشخال میشیم نطراتتون رو برام بذارین؛ تا خرید دیگران رو آسونتر کنین.

با سر زدن به پست های اینساگرام ما، از مطالبه مفید ما بهره ببرین و با کامنت هاتون خوشحالمون کنین.

در ضمن برای آشنایی بیشتر درباره فلفل و ادویه های غذای تند میتونین مقاله ما با عنوان انواع فلفل در فروشگاه اچ کی اسپایس و معرفی برخی از آنها رو مطالعه کنین.

حالا که با ادویه های غذای تند آشنا شدین به صفحه اینستاگرام ما هم سر بزنین و از محصولات گیاهی و دارویمون دیدن کنین و به راحتی تهیه کنین.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان