ادویه دود چیست؟ و 3 ترکیب آن

برای اینکه به ادویه دود بپردازیم لازمه که اول یه سری به قدیما بزنیم!

در زمان های قدیم بخاطر عدم دسترسی به گاز، عموم برای پخت و پز غذا هاشون از آتیش استفاده میکردن. این روش در اون زمان یکی از کار های طبیعی و روزمره هر خونواده ای بود، ولی الان بخاطر گستردگی های دسترسی و بالا رفتن امکانات، همه مردم به گاز برای پخت و پز و چیز های دیگه دسترسی کامل دارن.

این موضوع باعث شده دیگه اون طعم دلنشینی که پختن غذاها روی آتیش به خودش میگرفت رو نداشته باشیم.
از اونجایی که هر چیزی که ما انسان ها کمبود اون رو حس کنیم نیازمون بهش بیشتر میشه، ولی با این وجود که الان خونه هامون قابلیت آتیش کردن برای پخت و پز رو نداره پس باید دنبال یک راهکار باشیم تا این حس نوستالژی رو به غذا هامون برگردونیم.
ما در ادویه خیاطان یکی از جذاب ترین و کاردبردی ترین ادویه هایی که میتونیم داشته باشیم ادویه دود هست.

استفاده از این ادویه وقتی گسترش یافت که طعم دودی رو به غذا هامون نتونستیم به راحتی ببخشیم. ادویه دود برای اینکه بتونیم بدون اینکه ضرری به مواد غذایی مون رو برسونیم و اون رو خوش عطر کنیم یک گزینه عالیه.

پودر دود

ادویه دود رو در چه غذاهایی استفاده کنیم؟

بهترین روش برای اینکه اون بوی بد گوشت رو از بین ببریم مزه دار کردن اون هست، خیلی وقتا این روش با استفاده از پیاز یا پودر پیاز و ادویه های مختلف صورت میگیره، ولی مواقعی هم هست که اون رو در طبیعت بدون اینکه به روش خاصی مزه دار کنیم روی آتیش میپزیم و جذاب ترین گزینه برای هممون این مورده، حالا ما اینجا میخوایم انواع گوشت رو بدون پخت اون روی آتیش با ادویه ای به نام دود طعم دار کنیم تا عطری قوی بهش بدیم.
این ادویه نه تنها برای انواع گوشت ها استفاده میشه، بلکه در انواع کالباس، همبرگر، غذا های دریایی و سبزیجات هم میشه ازش استفاده کرد. همچنین یکی از بهترین کار هایی که با استفاده از این ادویه میشه کرد، پختن برنج باهاش هست، برنجی که با این ادویه پخته شه حرف نداره.
یکی از رایج ترین ترکیب هایی که ما خیلی از اون استفاده کردیم دیپ هایی با طعم دودیست، که در استفاده از انواع فست فود ها ترکیب عالی میشه.

ترکیبات و خواص ادویه دود

عصاره دود حاوی ترکیبات آروماتیکیست که باعث بهتر شدن کیفیت و طعم انواع مواد غذایی میشه. این یکی از مزایایی هست که ما وقتی غذا هامون رو روی آتیش درست میکنیم خاصیت اون بیشتر میشه که در این ادویه هم این مزیت وجود داره.

ادویه دود یک ادویه صنعتی محصوب میشه که با چندین ادویه دیگه ترکیبش میکنن تا طعمی قوی تر بگیره و خواص اون بالا بره.
خب بریم برای معرفی ترکیبات و خاصیت اونها:

پودر نشاسته

پودر نشاسته بخاطر کربوهیدرات، سریعتر هضم میشه و یکی از بهترین مکمل هاییست برای عضله سازی. برخی از خواص پودر نشاسته شامل تقویت معده،تنظیم قند خون، درمان سرفه و گرفتگی، رفع یبوست میباشد.

فلفل سیاه

پودر فلفل سیاه منبع عالی منیزیم، ویتامین K، آهن و فیبره که تقریبا در همه نوع غذایی میتونیم ازش استفاده کنیم. همچنین این ادویه حاوی ویتاومین C هست که کمک زیادی به جلوگیری از سرماخوردگی میکنه.

زنجبیل

پودر زنجبیل یکی دیگه از اصلی ترین ترکیبات ادویه دود هست، تا طعم این ادویه رو قوی تر کنه، پودر زنجبیل برای مشکلاتی مثل سرماخوردگی،حساسیت پوستی، عفونت و کبد چرب مفیده.

ادویه دود

طریقه استفاده از ادویه دود

ادویه دود کاملا طعم و عطر چوب رو نداره، ولی 50% طعم دودی اون رو به غذا ها میبخشه. با این وجود بخاطر طعم قوی که داره دوز مصرف اون خیلی پایینه، اگه از این ادویه بیشتر از یک قاشق سر خالی چای خوری استفاده کنین باعث بد طعم شدن غذا تون میشه، و برای بدنمون مضر هست.
بافت این ادویه نرم هست و رنگی سفید داره، شبیه به برف، کاملا این ادویه پودره و شبیه به شیر خشک میمونه.
این ادویه رو اگه غذاتون مواد مایعی داره میتونین در اون ازش استفاده کنین، و اگه بافت ماده غذایی تون مثل انواع گوشت باشه، با این ادویه میتونین روش رو کاور بدین.

امیدواریم این ادویه خوشمزه رو تهیه کنین و ازش لذت ببرین. راستی ما تو اینستاگرام خیاطان یه پست در رابطه با انواع ادویه ها داریم که میتونین سر بزنین و سوالاتتون رو از ما بپرسین یا نظر بقیه رو بخونین.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان