آنتی اکسیدان در کدام ادویه ها بیشتر است؟

آنتی اکسیدان ها اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. فکر کردیم بهتر است از ادویه های سرشار از این ماده لیستی تهیه کنیم و بررسی کنیم آنتی اکسیدان در کدام ادویه ها بیشتر است؟
آنتی اکسیدان ها از عملکرد رادیکال های آزاد (مولکول های بسیار واکنش پذیر که می توانند اثرات مخربی بر سلول ها و بافت ها داشته باشند) جلوگیری می کنند.

اینکه یک آنتی اکسیدان خاص چقدر قوی است و با چه سرعتی می تواند یک عامل اکسید کننده را “خنثی” کند، به عنوان مقدار ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity یا ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) بیان می شود. مقیاس ORAC توسط موسسه ملی پیری در بالتیمور مریلند توسعه یافته است.

در اینجا، ما 10 ادویه سرشار از آنتی اکسیدانی را فهرست می کنیم. مقادیر ORAC دقیقا بعد از نام ادویه نوشته شده. مقادیر ORAC اغلب به صورت میکرومول معادل ترولوکس (TE که یکی از مشتقات ویتامین E است) در هر وعده یا در هر 100 گرم نمایش داده می شود. برای وضوح، ما آن را به میکرومول TE برای هر گرم ادویه تقسیم کردیم (1 واحد = 1 میکرومول TE / گرم). 1 گرم معادل 0.035 اونس یا حدود 1/5 قاشق چایخوری است.

مقدار ORAC بالاتر را با “سالم تر” اشتباه نگیرید. آنتی اکسیدان های مختلف خواص متفاوتی دارند، مانند توانایی نفوذ به سلول یا نحوه متابولیزه شدن آن توسط کبد. همیشه از یک رژیم غذایی متشکل از انواع غذاهای تازه استفاده کنید.

میخک، 3144 واحد در گرم

میخک جوانه های گل خشک شده از درخت Syzygium aromaticum است که خواستگاهش اندونزی است. میخک به عنوان ادویه در سراسر جهان استفاده می شود، به ویژه در آشپزی هند، جایی که در کاری و غذاهای برنجی استفاده می شود.

دارچین (پودر شده)، 2674 واحد در گرم

دارچین ادویه ای است که از پوست یک درخت کوچک همیشه سبز بومی سریلانکایی به دست می آید. دارچینی که از ادویه فروشی ها می خریم ممکن است حاوی پوست گونه ای مرتبط به نام کاسیا باشد. دارچین اصل راحتتر از دیگر دارچین ها خرد می شود. دارچین حاوی کومارین است که یک رقیق کننده خون است، بنابراین توصیه می شود از دارچین زیاد مصرف نشود.

اورگانو یا پونه کوهی (خشک شده) 2001 واحد در گرم

گیاهی محبوب که در آشپزی ایتالیایی و یونانی، که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی است و برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. اورگانو دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.

زردچوبه (پودر شده)، 1593 واحد در گرم

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل و بومی جنوب شرق آسیا است. ادویه زردچوبه از ساختارهای ریشه مانندی به نام ریزوم می آید که برای تهیه ادویه آسیاب می شود. زردچوبه حاوی کورکومین است که تصور می شود به عنوان یک مسکن قوی (با مهار آنزیم cox-2) عمل می کند. کورکومین ممکن است برای درمان آرتریت و همچنین برای بیماری آلزایمر مفید باشد، بطوریکه اعتقاد بر این است که تشکیل پلاک های آمیلوئید را مهار می کند.

جعفری، 743 واحد در گرم

این ادویه اصالتاً ایرانی است و در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده عصاره این گیاه (مثلاً به عنوان مکمل) توصیه نمی شود، زیرا می تواند باعث زایمان در زنان باردار، ایجاد سنگ کلیه و افزایش حساسیت پوست به نور شود.

ریحان، 676 واحد در گرم

ریحان علاوه بر اثرات آنتی اکسیدانی قوی، دارای توانایی های ضد سرطانی، ضد ویروسی و ضد میکروبی نیز می باشد. ریحان در غذاهای مدیترانه ای و همچنین برخی از غذاهای آسیایی (تایلندی) استفاده می شود. ریحان (مانند اورگانو) حاوی مقادیر بالایی از ترکیبی است که به طور انتخابی به گیرنده کانابوئید CB2 متصل می شود و مسیرهای التهابی را بدون اثرات تغییر خلق و خوی مسدود می کند. ریحان (و اورگانو) می تواند برای درمان بیماری التهابی روده و آرتریت مفید باشد.

زیره (دانه)، 768 واحد در گرم

دانه زیره تخم گیاه زیره است و در بسیاری از غذاها به ویژه غذاهای کاری استفاده می شود. دانه های زیره سرشار از اسانس هستند و ترکیب اصلی زیره که طعم متمایزی به زیره می دهد، کومینالدئید است.

مریم گلی، (تازه) 320 واحد در گرم

مریم گلی که در بسیاری از غذاهای گوشتی اروپایی استفاده می شود، یک آنتی اکسیدان قوی است. برای استفاده به عنوان مکمل توصیه نمی شود زیرا ممکن است در دوزهای بالا سمی باشد.

تخم خردل، 293 واحد در گرم

انواع مختلفی از دانه خردل (از سیاه تا زرد تا سفید) وجود دارد. انواع تندتر حاوی سینیگرین هستند، ترکیبی که وقتی تجزیه می شود مسئول طعم قوی خردل یا ترب است. تحقیقات نشان داده که سینیگرین دارای خواص ضد سرطانی است و مصرف غذاهای حاوی سینیگرین ممکن است از سرطان روده بزرگ محافظت کند.

مرزنجوش، 273 واحد در گرم

برای استفاده در آشپزی، مرزنجوش اغلب برای برگ های معطر آن استفاده می شود.

 

منبع : Top 10 antioxidant spices

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان