آلرژی با تصویر زنی با موی مجعد پشت گل های متنوع که حساسیت داره و بینی خور رو گرفته

آلرژی چیست؟ 7 دمنوش برای کاهش آن

همگی ما چیزهای زیادی درباره آلرژی و یا همون حساسیت شنیده ایم و یکی از معضلاتی که  خیلی از افراد باهاش درگیرند و حسابی کلافه میشن؛ همین آلرژیه که جالبه در افراد مختلف هم با همدیگه متفاوته مثلا بعضیا با تغییر فصل حساسیتشون زیاد میشه، بعضیا به بعضی خوراکیا آلرژی دارند و دیده شده که حتی تماس با اشیا و یا حیوونات هم باعث بروز این مشکل حاد میشه. همچنین افرادی حتی به بعضی داروها هم حساسیت نشون میدن.

هرکسی هم که آلرژی داره در تلاشه تا بتونه این معضل رو برای همیشه ازبین ببره ولی درمان کلی اون خیلی سخته و هر کس برای خودش یه شیوه ایی داره که یا اطبا خونگی فامیل بهشون تجویز میکنن و یا به متخصصین در این حوزه مراجعه می کنن و با انواع داروها سعی میکنن که باهاش کنار بیان.

ما اینجا سعی داریم نگاهی بندازیم به اینکه آلرژی چیست؟ 7 دمنوش برای کاهش آن رو بهتون معرفی کنیم و حتی برای راحتی شما بعضی از این مواد مورد نیاز رو میتونین با مراجعه به سایت و اینستاگرام مجموعه ادویه خیاطان خریداری کنین.

آلرژی چیست و انواع آن با تصویری که آقایی در حال خارش دستشه

اول بریم ببینیم که آلرژی چی هست و چگونه میشه ازش خلاص شد. البته لازم به ذکره که هنوز درمان کاملی براش وجود نداره؛ فقط به صورت مقطعی میشه اونو کاهش داد.

آلرژی چیست؟ و انواع آن

حساسیت بیماری رایجیه که در افراد ممکنه با شدت متفاوت بروز کنه. معمولاً بیشتر حساسیت ها درمان قطعی ندارن اما راهکارهایی وجود داره که شدت این بیماری را کاهش میده.

نشانه‌های حساسیت در افراد ممکنه متفاوت باشه مثلا: گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها یا سقف دهان، التهاب چشم شامل قرمزی و اشک ریزی، التهاب‌های پوستی که نواحی از پوست خشک قرمز و خارش‌دار میشه، کهیر که ضایعات خارش‌دار پوست هستن، آسم و مشکل در تنفس به صورت کوتاه شدن نفس، سرفه و خس خس سینه.

هنگامی فردی که دارای حساسیته ماده حساسیت‌زا را استنشاق کرده و یا میخوره و یا از طریق پوست با اون در تماسه، یکسری اتفاقات در بدن او رخ میده که به مجموعه اونا واکنش آلرژیک میگن.

ابتدا بدن شروع به تولید نوع خاصی از آنتی بادی میکنه که به سلول‌های حساسیت زا میچسبن. آنتی بادی به نوعی از سلول‌های خونی به نام ماست‌سل متصل میشن. ماست‌سل‌ها در راههای هوایی، روده‌ها و جاهای دیگر وجود داره. وجود این سلول‌های ماست‌سل در راههای هوایی و دستگاه گوارش این سلول‌ها را بیشتر در معرض مواد حساسیت زا قرار میدن.

آلرژن (حساسیت‌زا) به  آنتی‌بادییا ایمونوگلوبین  که در ماست سل موجوده، وصل میشه و باعث میشه که این سلول‌ها انواعی از مواد شیمیایی را به درون خون آزاد کنن. یکی از این مواد هیستامین نام داره، هیستامین باعث بسیاری از علائم آلرژیک در بدنه و به همین دلیل به داروهای ضد آلرژی، آنتی هیستامین هم میگن.

گاهی اوقات واکنش‌های آلرژی بسیار شدید میشه که به اونا حالت های آنافیلاکسی گفته میشه. در صورت بروز خارش، تنگی نفس، سرفه، آب ریزش و عطسه شدید یا گزگز کردن دست و پا و قرمزی شدید پوست بدن، لب، دست و صورت حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

چنانچه شخصی به یک ماده حساسیت داشته باشه، زمینه حساسیت به مواد دیگر در بدن او بیشتره و شانس ابتلای او به دیگر حساسیت‌ها و حتی آسم و اگزما بیشتره.

گاهی آلرژی در بعضی افراد ژنتیکیه، یعنی ممکن است که پدر و مادر و اقوام نزدیک او به برخی مواد حساسیت داشته باشند که شانس ابتلای او را افزایش میده.

مردی که حساسیت داره و با دستمال کاغذی بینی خود رو گرفته و روی تختخواب نشسته با پتو و تعدادی دستمال کاغذی

انواع آلرژی چیست؟

  • آلرژی فصلی

گاهی اوقات افرادی که بدن حساسی دارن، نسبت به موادی که هیچ ضرری هم برای بدن ندارن واکنش نشان داده که به آن حساسیت میگن؛ چنانچه این حساسیت همواره در دوره‌ خاصی از سال اتفاق بیفته و تکرار بشه، به اون آلرژی فصلی میگن.

  • آلرژی تنفسی:

اگر محل مورد آلرژی ریه و مجاری تنفسی باشه، راه‌های تنفسی یا همان نایژه‌ها دچار التهاب میشن؛ یعنی باریک‌تر شده و عبور هوا کمتر انجام می‌شه. این باعث شده شخص هنگام بروز آلرژی به سختی نفس کشیده و دچار سرفه و خس‌خس بشه. این حالت معمولا به اسم حساسیت تنفسی شناخته میشه که در کودکان و افراد مسن بیشتره.

از آنجا که تنفس یکی از اعمال بسیار حیاتیه باید در مواجهه با حساسیت تنفسی یا همان آسم بسیار با دقت عمل کرد، حتماً زیر نظر پزشک باشین، از مواد حساسیت زا دوری کرده و همچنین ممکنه در شروع آلرژی یا هنگام بروزش، نیاز به گرفتن داروهای مختلف برای کنترل حملات آسم باشین.

آلرژی های تنفسی راه های هوایی و مجاری بینی سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار میدن.

علائم آلرژی های تنفسی:

  1. گرفتگی بینی
  2. خارش گلو، بینی و چشم
  3. عطسه کردن
  4. چشمان خیس
  5. مخاط
  6. سرفه و مشکل در تنفس
  7. حلقه سیاه زیر چشم
  • آلرژی پوستی:

آلرژی پوستی که اکثراً پزشکان به آن درماتیت نیز میگن، با خارش، قرمز شدن و پوسته‌پوسته شدن پوست همراهه که این بسته به موادی که به آن حساسیت دارین، ممکنه شدت کم یا زیاد داشته باشه.

گاهی اوقات آلرژی پوستی به‌ حدیه که در سطح پوست برجستگی‌های دردناک ایجاد شده که به آن اصطلاحاً کهیر میگن. حساسیت پوستی ممکنه به انواع پلاستیک‌های لاتکس و یا مواد شوینده عطرها و خوراکی‌های مختلف باشه.

حتی بعضی از اشخاص به نور شدید آفتاب حساسیت دارند. برای برطرف کردن آلرژی پوستی یا هر نوع حساسیت دیگری، ابتدا باید ماده حساسیت زا را شناسایی و سپس از آن پرهیز کرد. همچنین می‌توان با تقویت پوست، از بروز اون پیشگیری کرد مثل خوردن انواع ویتامین‌های B و ویتامین A میتونه در تقویت پوست کمک کننده باشن.

.

آلرژی تصویری خانمی با لباس صورتی جلوی درخت در حال عطسه کردن

تو این قسمت می خواهیم ببینیم برای درمان اون چکار باید بکنیم البته همونطور که اشاره کردم درمان قطعی وجود نداره ولی میشه تا حدود زیادی از شدتش کاهش داد.

البته اینجا می خواهیم فقط بعضی دمنوش های مناسب برای کاهش این مشکل رو معرفی کنیم. برای آلرژی های حاد بهتره با پزشکان متخصص مشورت کنین.

همونطور که در بالا اشاره شد؛ حساسیت به شکل متفاوتی شامل خارش و آبریزش بینی، عطسه، سرفه و التهاب پوستی دیده میشه. برای پیشگیری و کاهش حالت‌های حساسیت، بهتره یه چیزایی رو رعایت کنین. از نظر جلوگیری از ورود مواد آلرژی‌زا به بدن باید سعی کنین در فصل آلرژی درها و پنجره ها بسته باشه و از تهویه مناسب اتاق استفاده کنین و هنگام خروج از منزل و برخورد با عوامل آلرژی‌زا، از ماسک استفاده کنین. از مصرف دخانیات جلوگیری کنین، مصرف مواد الکلی و تحریک کننده را کنار گذاشته و به طور مرتب بینی و گلوی خود را شستشو بدین.

به تجربه ثابت شده که بعضی موادی که دارای آنتی‌هیستامین طبیعین یا باعث تولید آنتی هیستامین در بدن میشن در سبزیجات و میوه‌ها وجود دارن که بهتره قبل از شروع فصل آلرژی از این سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده کنین؛ برای مثال هویج یا کرفس.

سبزیجاتی که خود موجب حساسیت میشن که بهتره از اونا کمتر مصرف کنید، مثل انواع فلفل، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی .

در مواردی که حملات آلرژیک در شخص شدیده بهتره قبل از شروع حملات از آنتی‌هیستامین‌های سبک استفاده کنین.

آلرژی تنفسی با تصویر خانمی که روی مبل نشسته در کنار گلدون گل در حال عطسه

انواع دمنوش های مناسب برای کاهش آلرژی:

  • دمنوش زنجبیل:

زنجبیل خواص بی‌شماری داره و بیشترین مورد استفاده از اون در از بین بردن حالت تهوعه. دمنوش زنجبیل حاوی آنتی‌هیستامین طبیعیه و به کاهش التهاب مخاط بینی کمک میکنه. شما میتونین کمی زنجبیل تازه را با آب گرم دم کنید و سپس اون رو با عسل شیرین کرده و بنوشید.

  • دمنوش نعنا فلفلی:

دمنوش نعنا فلفلی به عنوان یک دمنوش ضد احتقان شهرت داره. این دمنوش ترشح آنزیم‌های ضدالتهابی مثل هیستامین‌ها که دلیل اصلی بروز واکنش‌های آلرژیک هستند رو کاهش میده. پس میشه گفت دمنوش نعنا فلفلی یک انتخاب مناسب برای کاهش علائم آلرژیه.

  • بادرنجبویه:

بادرنجبویه گیاهی معطر با رایحه‌ی لیمو و از خانواده‌ نعناهاست. دمنوش بادرنجبویه سردرد و علائم تنفسی مرتبط با آلرژی را تسکین داده و خاصیت آرامش‌بخش داره.

  • ریشه شیرین بیان:

ریشه‌های شیرین بیان اثرات آنتی‌هیستامینی و ضدالتهابی بسیار قدرتمندی دارند. دم کرده‌ شیرین بیان میتونه به کاهش علائم آلرژی و رفع خارش بینی کمک کنه.

  • چای سبز:

چای سبز یک آنتی‌اکسیدان غنی از کوئرستینه و با خاصیت ضدالتهابی خود سیستم ایمنی بدن رو در برابر آلرژن‌ها تقویت میکنه. کوئرستین همان منشا رنگدانه‌های چای سبزه و به جلوگیری از واکنش‌های ایمنی ناشی از مواجهه با گرده، گردوغبار و موی حیوانات کمک میکنه.

  • زردچوبه:

زردچوبه با خاصیت ضدالتهابی قوی خود مشهور شده است. همچنین این ادویه‌ خوش‌رنگ به عنوان یک آنتی‌هیستامین قوی میتونه در کاهش علائم آلرژی فصلی هم مفید باشه. اگر هر سال با آلرژی فصلی درگیر هستید مصرف دمنوش زردچوبه را در برنامه‌ غذایی‌ خود قرار بدین.

  • انواع توت ها:

کوئرستین در انواع توت‌ها هم یافت میشه، پس یک فنجان دمنوش توت فرنگی یا بلوبری برای کاهش علائم آلرژی در فصل بهار بسیار مفیده.

اینا تعدادی از دمنوش هایی بود که برای آشنایی شما گفتیم تا با تهیه اون از این معضل کلافه کننده تا حدودی رها بشین.

و مهمتر از اون همونطور که گفتم تهیه مواد اولیه اون از سایت و اینستاگرام مجموعه ادویه خیاطان نه تنها مارو خوشحال میکنه بلکه مارو در تهیه محصولات مرغوب و سالم دیگه کمک شایانی میکنه.

بعضی داروهای گیاهی برای درمان آلرژی پوستی:

نعناع: به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی، پوست های دچار خارش را نرم میکنه.

ریحان: کوبیده ریحان تازه و گذاشتن اون بر روی پوست برای رفع آکنه و لک های پوستی موثره.

رزماری: با خاصیت تقویت کنندگی جریان خون را در مویرگ ها بهتر میکنه.

آویشنضد باکتری قویه و مالیدن اون روی اگزمای پوستی موثره.

حنا: ضد خارش و ضد اگزماست پس در طول روز چند مرتبه اونو روی زخم های پوستی بمالین.

زردچوبهیک قشق غذاخوری از اون رو با آب حل کرده و به صورت خمیر بر روی زخم قرار بدین.

گشنیز: با مقداری پودر نان خشک مخلوط کرده و بر روی قسمت های خشک پوست بمالین.

بنفشه 3 رنگ: کوبیده شده اون بافت های ملتهب را بهبود بخشیده و رگ های خونی را تقویت میکنه.

آلرژی پوستی دختر بچه ایی با پیراهن چهار خونه لیمویی و سفید در حال خاراندن

در انتها به یه جمع بندی کلی میرسیم که:

برای درمان حساسیت ابتدا باید ماده‌ای را که به اون آلرژی دارین، شناسایی کنین؛ سپس بسته به نوع ماده مورد حساسیت از روش‌های مختلف برای دوری از اون مثل: بسته نگه داشتن در و پنجره، استفاده از ماسک، شست‌وشوی بینی و گلو و زیر نظر پزشک استفاده از بعضی داروهای آنتی هیستامین، استفاده کنین.

البته روش های خونگی درمان حساسیت مثل استفاده از انواع مواد خوراکی مثل سوپ جو یا سوپ پیاز و انواع سبزیجات مثل کرفس و هویج، به شکل آب میوه یا به‌صورت پخته در سوپ ها نیز بسیار موثرن.

استفاده از حریره بادام، استفاده از بخور انواع گیاهان ضد حساسیت مثل اسطوخودوس و  بابونه که همگی آرامبخش دستگاه‌های تنفسی و آرامبخش اعصاب هستند نیز در جلوگیری از حساسیت و جلوگیری از استرس و اضطراب خیلی مهمه.

شما میتونین با مراجعه به سایت و اینستاگرام مجموعه ادویه خیاطان از محصولات جدید و تخفیفات ما مطلع بشین.

در ضمن خوشحال میشیم که با نظراتتون ما رو در تولید محتوایی بهتر راهنمایی کنین .

دختری در دشتی از قاصدک که در حال عطسه کردنه

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید


شما این محصول را به سبد خرید اضافه کرده اید:

ارسال رایگان برای سفارش های بالای 650 هزار تومان